Osio

  • Tervetuloa

    Avoin Elsa moodle kurssi on tarkoitettu Seppo-pelisovellukseen tutustumiseen ja itseopiskelun tueksi. Toivomme sen innostavan sinut soveltamaan oppeja käytäntöön, sekä mukaan vertaisoppimaan, yhteisölliseen verkkotyöskentelyyn työpajoissa ja nykyisissä ja tulevissa kehittämishankkeissa.
    Lisätietoa verkkoapu(at)salpaus.fi Kurssin lyhytlinkki bit.ly/sepposalpaus

  • Laajenna kaikki osiotPienennä kaikki osiot

  • Ohjeet: Saat laajennettua tai piennettyä osion klikkaamalla sen nimeä

  • Näytä vain 'Osio 1'

    Johdanto

    SmartFeet-pilotti jatkaa Seppona vuonna 2016 

    Salpauksessa pilotoitiin Seppo/SmartFeet-pelisovellusta vuonna 2015. Palvelun käyttöä jatketaan vuonna 2016 ja nimi muuttui. Seppo on vapaasti käytettävissä erilaisten oppimispelien tekemiseen. Opettajan johdolla pelien tekijöiksi voi ottaa myös opiskelijat. Sovellus on helppo ottaa käyttöön itsenäisesti esimerkiksi tämän avoimen kurssin ohjeiden avulla. Ohjausta voit kysyä pelejä jo tehneiltä, Oppimisen kehittämispalveluiden suunnittelijalta ja verkko-opetuksen mentoreilta

  • Näytä vain 'Osio 2'

    Ohjeita pelin luontiin ja ohjaamiseen

    • Seppo on pelillinen oppimisympäristö, joka löytyy osoitteesta seppo.io
    • Pelin tekemiseen tarvitaan pelintekijä/-ohjaaja-tunnukset, jotka Salpauksen henkilöstöön kuuluva saa tunnusten tilauslomakkeella. Kun tunnus on tehty saat ohjeet miten vaihdat salasanan omaksi.
    • Käytä pelin rakentamiseen tietokonetta ja Chrome- tai Firefox-selainta. Pelata voi mobiililaitteista Android- ja iOS-laitteilla
    • Alla pidemmät ja pikaohjeet pelin rakentamiseen ja pelin ohjaamiseen: 

    Pikaohjeet Huom! päivitetyt ajantasaiset ohjevideot löydät palvelusta kirjautumisen jälkeen!

    1 Pelin luominen ja tehtävät

    • Luo uusi peli, kirjoita aluksi tarina ja säännöt.
    • Lisää aloituskuva, jonka päälle sijoitat tehtävät.
      • Pienennä kuva suosituskokoon 700 x 800 pikseliä Paint-ohjelmalla. Voit myös rajata kuvaa Paintilla. 
      • Jos pelipohjana on karttakuva, hyödynnä vapaasti käytettävää openstreetmap.org-karttapalvelua.
    • Perustehtävätyyppejä on kaksi: monivalintatehtävä, ks. esimerkki (vain yksi vaihtoehdoista oikein) ja luova tehtävä (ohjaajan arvioitava, vastauksena voi olla tekstiä, kuvia, linkkejä), ks. esimerkki.
    • Määritä tehtäville maksimipisteet.
    • Kolmas tehtävätyyppi on salamatehtävä, joka voidaan aktivoida pakollisena kesken pelin. ks. esimerkki
    • Muutkin tehtävät voivat haluttaessa olla pelin aluksi suljettuja (punainen pallo)
    • Eri tehtävien laatimisesta kuvat Flickr-albumissa.

    2 Pelaajat ja pelaaminen

    • Luo pelijoukkueet Ihmiset-painikkeesta. (Laita muistiin salasanat!)
    • Aloita peli Pelinhallinta-painikkeen takaa Käynnistä. (Voit sulkea paitsi yksittäisiä tehtäviä myös koko pelin ja käynnistää sen sitten uudelleen.)
    • Pelin aikana käytössä on Shoutbox, johon kaikki voivat lähettää viestejä kaikille.
    • Viestit-kanava toimii pisteiden lähettämiseen pelaajille, sekä yksityisviesteihin.
    • Pelin päätyttyä avaa Pelin hallinnointi -välilehti ja valitse Sulje. 

    3 Pelin pelaaminen uudelleen

    • Samaa peliä voi pelauttaa kahdella tapaa
      • Jos haluat käyttää samoja joukkueita, täytyy peli kopioida uudeksi peliksi aloitussivulla Kopioi. Vaihda halutessasi pelin nimi. Lisää joukkueet ja ohjaajat Ihmiset-välilehdeltä.
      • Jos taas luot peliin uudet joukkueet, voit pelauttaa samaa peliä useampaankin kertaan. Poista pelin jo pelanneet joukkueet ja lisää tilalle uudet, välilehdeltä Ihmiset.
    • Näytä vain 'Osio 3'

      Ohjausta ja tukea

      Oppimisen kehittämispalvelut suunnittelija ja verkko-opetuksen mentorit

      Kaikissa opetusteknologiaan liittyvissä asioissa, myös mobiiliohjaukseen liittyvissä kysymyksissä, voit kääntyä Oppimisen kehittämispalveluiden suunnittelijan tai verkko-opetuksen mentoreiden puoleen, ks. yhteystiedot 


    • Näytä vain 'Osio 4'

      Pilotin kokemukset jaetaan

      Koska SmartFeet on pilottikäytössä vuoden 2015 tulee käyttäjien jakaa kokemuksensa. Yhtä hyödyllisiä ovat esille nousseet kysymykset ja pohdinnat, ongelmat ja onnistumiset.

      • Verkkojulkaisupaikka on vasta suunnitteilla mutta huomioita ja kysymyksiä voi jo koota OneDrive-tiedostoon.
      Myös opiskelijat voivat olla pelintekijöinä. Kuvissa Katja Lemolan nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaopiskelijat tekivät toisilleen pelin, jossa yhdessä tehtävässä haettiin tietoa kirjoista. Ks. loput Flickr-albumin kuvat

        

      • Näytä vain 'Osio 5'

        Oppimistehtäviä

        Oppimistehtäviä itseopiskeluun tai työpajojen tueksi

        • Näytä vain 'Osio 6'

          Keskustelu verkossa