Osio

    • Työkykypassin tavoitteiden mukaiset suoritukset kerätään viidestä eri osa-alueesta, opintoihin kuuluvista pakollisista (osa-alueet 1 ja 3), valinnaisista ja vapaasti valittavista tutkinnon osista (2 ja 5) ja harrastus- ja vapaa-ajan toiminnasta (4). 
    • Kuvaus alla, kohdassa TYKY-passin sisältö ja suorittaminen
    • Ammattiosaajan työkykypassi-esite (pdf) ja rakennetaulukko (pdf)
         

    Taustaa

    • Ammattiosaajan työkykypassi (TYKY) on kehitetty Opetusministeriön, Opetushallituksen ja Saku ry:n aloitteesta tulevaisuuden ammattilaisten ammattiosaamisen vahvistamiseksi ja työkyvyn turvaamiseksi.
    • Työkykypassin kehitystyö alkoi 2006 ja vuodesta 2008 lähtien passia on voinut suorittaa ammatillisissa oppilaitoksissa ympäri Suomea.
    • Salpauksessa työkykypassin voi suorittaa sekä nuorten että aikuisten ammatillisessa peruskoulutuksessa.

     

  • Laajenna kaikki osiotPienennä kaikki osiot

  • Ohjeet: Saat laajennettua tai piennettyä osion klikkaamalla sen nimeä

  • Näytä vain 'Osio 1'

    TYKY-passin sisältö ja suorittaminen

    Työkykypassin avulla

    • tuetaan ammatillista kasvua ja kehittymistä sekä vastataan oman alan työkykyhaasteisiin esim. työergonomian ja -turvallisuuden osalta.
    • motivoidaan ja ohjataan omaehtoiseen toiminta-ja työkyvyn ylläpitoon sekä terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen mm. terveyttä edistävän liikunnan avulla.
    • tuetaan osallisuutta ryhmän aktiivisena jäsenenä ja itsenäisenä toimijana.
    • pyritään luomaan Salpaukseen terveyttä ja hyvinvointia edistävä ilmapiiri.

    Työkykypassin suorittaminen

    Alla taulukossa tarkemmin TYKY-passin viiden osa-alueen tavoitteet, tutkinnon osat, sekä suoritus-, seuranta- ja arviointitavat. Klikkaa taulukkokuva isommaksi tai avaa taulukko pdf-tiedostona

    Alla esitteessä tiivistetty kuvaus TYKY-passista. Klikkaa esitekuva isommaksi tai avaa esite pdf-tiedostona.

    • Näytä vain 'Osio 2'

      1 Työkykyä edistävä liikunta (40 h)

      Osa-alue

      1 Työkykyä edistävä liikunta (40 h)

      Tavoite

      • Opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen toiminta- ja työkyvylle, tunnistaa oman alansa fyysisiä kuormitustekijöitä sekä liikkuu toiminta- ja työkykyään ylläpitäen tai edistäen.
      • Opiskelija tutustuu terveyttä, psyykkistä vireystilaa ja jaksamista edistävään liikuntaan.

      Tutkinnon osan
      osa-alue

      • Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto (TYT).

      Suoritustavat

      • Työkykyä edistävää, ammattialakohtaista liikuntaa, jonka suunnitteluun opiskelijat voivat osallistua.

      Seuranta ja arviointi

      • Liikunnanopettaja(t).
      • Kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa (s-merkintä).

      • Näytä vain 'Osio 3'

        2 Terveysosaaminen (40 h)

         

        Osa-alue

        2 Terveysosaaminen (40 h)

        Tavoite

        • Opiskelija ymmärtää liikunnan, ravinnon, levon, unen, virkistyksen, ihmissuhteiden ja terveyden väliset yhteydet ja ottaa ne huomioon toiminnassaan.
        • Opiskelija tunnistaa oman alansa ja tulevan ammattinsa keskeiset kuormitus- ja riskitekijät ja osaa kehittää kuormitustekijät huomioiden omaa työtään ja työtapojaan.

        Tutkinnon osan
        osa-alue

        • Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto (terveystiedon valinnainen, TYT).

        Suoritustavat

        • Terveysosaamisen syventäminen ja soveltaminen ammattialan keskeisiin terveyttä ja työkykyä kuormittaviin tekijöihin.

        Seuranta ja arviointi

        • Terveystiedon opettaja(t).
        • Kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa (s-merkintä).

        Klikkaa kuva isommaksi | Kuva: Leipätiedotus ry

        • Näytä vain 'Osio 4'

          3 Ammatin työkykyvalmiudet (40 h)

          Osa-alue

          3 Ammatin työkykyvalmiudet (40 h)

          Tavoite

          • Opiskelija tuntee ammattialansa keskeiset terveyttä ja työkykyä kuormittavat tekijät ja osaa ottaa ne työssään huomioon.
          • Lisäksi opiskelija ymmärtää työturvallisuuden ja työergonomian merkityksen osana toiminta- ja työkykyään sekä osaa omalla toiminnallaan ja valinnoillaan vaikuttaa myönteisesti myös muiden toiminta- ja työkykyyn.

          Tutkinnon osan
          osa-alue

          • Työelämätaidot -tutkinnon osan osa-alue, ammatilliset tutkinnon osat (esim. elinikäisen oppimisen avaintaidot ja/tai ensiapu- ja/tai tulityökurssi).

          Suoritustavat

          • Oman alan työturvallisuus-  ja työergonomiaosaamisen syventäminen ja soveltaminen.

          Seuranta ja arviointi

          • Työelämätaidot -tutkinnon osan osa-alueen opettaja(t), liikunnan ja terveystiedon opettaja(t).
          • Kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa (s-merkintä).

            

          • Näytä vain 'Osio 5'

            4 Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot (40 h)

            Tämä neljäs osa-alue suoritetaan muista poiketen vapaa-ajalla. Lisätietoa antavat Salpauksen liikunnanopettajat Päivi Varis, Janne Virkkunen, Arttu Okkonen ja Arto Pietilä. Sähköpostit etunimi.sukunimi(at)salpaus.fi

            Osa-alue

            4 Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot (40 h)

            Tavoite

            • Opiskelija on (omaehtoisessa) harrastustoiminnassa osallistujana ja osallistajana pitkäjänteinen, sopimuksista huolehtiva, aloitteellinen, kannustava ja yhteistyötaitoinen.
            • Opiskelija ymmärtää harrastusten arvon työkyvyn edistämisessä ja hyödyntää harrastuksia työssä jaksamisessa ja ammattiosaamisensa kehittämisessä. 

            Tutkinnon osan
            osa-alue

            • Vapaa-ajan harraste- ja/tai koulun opiskelijatoiminta.
            • Oma liikunta- ja/tai kulttuuritoiminta.
            • SAKU-toiminta-> esimerkiksi kilpailu- ja tutortoiminta, opiskelijoiden liikuntakerhot. 

            Suoritustavat


            • Vapaa-ajan liikunta ja muu harrastetoiminta, opiskelijaliikunta, tutorkoulutus ja -toiminta, teemapäivien suunnittelu ja toteutus, kulttuurin tai liikunnan ohjaus-, tuomari- tai valmennustoiminta.

            Seuranta ja arviointi

            • Koulun yhteyshenkilö (liikunnanopettaja).
            • Opiskelijan oppilaitoksen ulkopuolella hankkima osaaminen arvioidaan ja tunnustetaan osaksi ammattiosaajan työkykypassia.
            • Kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa (s-merkintä).

          • Näytä vain 'Osio 6'

            5 Työkykyvalmiuksien vahvistaminen (40 h)

            Osa-alue

            5 Työkykyvalmiuksien vahvistaminen (40 h)

            Tavoite

            • Opiskelija vahvistaa ja syventää edellä mainittujen osa-alueiden osaamista.
            • Opiskelija hankkii lisää tietoa tai taitoa työkyvystä, osallistuu toimintaan, joka tähtää työkyvyn konkreettiseen parantamiseen ja siirtää oppimaansa käytäntöön.

            Opetus ja ohjaus

            • Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto (liikunnan tai terveystiedon valinnainen, TYT).

            Suoritustavat

            • Portfolio, näyttö tai muiden opiskelijoiden ohjaus.
            • Opiskelija seuraa, kirjaa ja arvioi työkykyynsä vaikuttavaa toimintaa.
            • Opiskelija osaa hyödyntää kunto- ja terveysliikuntaa ja osaa liikkua terveyttä edistävästi.

            Seuranta ja arviointi

            • Liikunnan- ja terveystiedon opettaja(t).
            • Kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa (s-merkintä).
            • Näytä vain 'Osio 8'

              test